lørdag 14. mars 2009

OL 2010!

Jeg prøver meg på et tema jeg ikke kan noenting om, nemlig OL. Men nå har det seg sånn at vinter-OL skal holdes i Vancouver i 2010, så dermed ble det et selvskrevent bloggtema. Neimen vet jeg hvor lenge Vancouver har visst at de skal arrangere disse lekene, men helt ærlig bør de sette ræva i gir. Bussnettet får seg en heftig knekk hver eneste gang det kommer uventet (eller for den slags skyld ventet) snø. Sist skjedde dette mandags morgen, da strømmenledningene til bussene brøt sammen i sentrum. Heldigvis bor jeg på campus, så jeg slipper jo unna det meste, men for de stakkarsene i finansklassen min var det ikke like greit. Vi hadde midterm fra 09-10, og enkelte kom løpende inn døra kl 09:55. Det var komisk at de i det hele tatt tok seg bryet til å løpe opp til tredje etage. Vancouver har visst totalt 14 snømåkerbiler i hele byen.. For en by som skal arrangere et arrangement som baserer seg på et godt snøfall, er jo det hele litt latterlig. La oss håpe de har en plan A, en plan B og en plan C.


Men hva gjør vel egentlig noen småproblemer her og der, når de kan skryte på seg verdens søteste maskoter? Jeg sier bare: Go home Kristin og Håkon. OL 2010 maskotene Quatchi, Miga og Sumi slår dere ned i støvlene.

Og hvorfor heter det leker? Det er jo ikke leker, det er ren sport. Konkurransebasert sport. Finnes ikke en eneste link til leker i det. Leker skal jo være morsomt, så det er ganske så missvisende å kalle OL for leker. Så herved heter det OS, olympisk sport!




3 kommentarer:

  1. Jeg tror at alle i Norge vet at det er OL i Vancouver neste år, altså! TV-sporten har sendt diverse world cup i skiskyting, skøyter, langrenn fra Vancouver (Whistler olympic park) hele vinteren, og her fra sofaen ser det ut som de har alt under kontroll....(Men kanskje de bare har fokusert på det sportslige, ikke all logistikken som trengs). I Whistler ser det ut til å være masse snø! Snøtunge grantrær, flotte løyper. Maskotene er søte men hvorfor har de så rare navn? Høres mer japansk enn canadisk ut?

    SvarSlett
  2. Åh så søte maskoter..Jeg likte ikke helt den store brune da. Ja hvorfor har de så rare navn, de bør vel bruke noe ur-canadisk?

    SvarSlett
  3. Maskotene er tegnet med utgangspunkt i noe candadisk ur-historie, myter og nasjonaldyr, eller noe i den duren. Så ties med Canada har de.. Men jeg er enig at de virker veldig japansk-inspirert, og særlig navnene. Jeg prøvde meg som Tore på sporet, men fant ikke ut noe særlig om det. Det blir sikkert et tema i media i 2010!

    SvarSlett