lørdag 28. februar 2009

Lost in the middle of nowhere in Kauai.

Klokken 8:00am søndag morgen, gikk flyet til den neste av Hawaii's øyer, nemlig Kauai. Etter å ha vært ute til klokken 5:30 am, for så å pakke bagen, var jeg rimelig trøtt og sliten da jeg kom til flyplassen. Bedre ble det ikke da jeg hadde glemt å ta med den nyinnkjøpte pakken med smertestillende. Men, vi kom oss til flyet tidsnok, og heldigvis tok flyturen bare 20 minutter.

Da vi ankom, bestemte vi oss for å leie en bil. Men til vår store forskrekkelse var alle biler på hele øya utleid, så da måtte vi ty til taxi. Vi tok oss frem til hostellet, og ble møtt av hostellets eier. Dette var en mann man ikke skulle messe med, som drev hostellet under de betingelser at alle skulle rydde etter seg selv i tillegg til å gjøre litt ekstra for hostellet, og vi fikk ikke bo der om vi ikke følgte en lang liste husregler. Jeg fikk litt hakeslep om å måtte gjøre mer enn å rydde etter megselv, ettersom det er et hostell, men turde jo ikke annet enn å obey the rules. :p Hostellet lå i en liten "town" som heter Kapaa og består av en highway, noen spisesteder og en ABC-store. Vi hadde jo ikke gjort oss bryet ved å sjekke ut noe om dette stedet på forhånd, og det viste seg å være en bommert, ettersom Kapaa ikke akkuratt var verdens navle. Min første dag i Kapaa gikk mest i å være syk, sliten og angre på at jeg forlot Waikiki..


Dag to hadde jeg kommet i litt bedre spirits, og var klar for nye utfordringer. Alice, Elias, Simon og Halvor hadde bestemt seg for å tilbringe dagen i kajakk, så da hang vi andre oss på. Jeg har jo aldri kajakkpadlet før, så var litt smånervøs for å velte kajakken og drukne uten at de andre merket noe. Må alltid overdramatisere litt.. Heldigvis hadde de kajakker for to og to, så jeg delte med Anne. Selvom det var ganske så tungt å padle, var det en fantastisk opplevelse. Vi padlet i en elv omringet av regnskog, og det føltes nesten som å være i Amazonas. Det var rett og slett kjempefin natur, og deilig å oppleve den fra sjøsiden. Dessuten følte jeg meg som en sprek og sunn ungdom!

Vi padlet et stykke, og kom så til turens høydepunkt, nemlig en waterfall. Det var en surreal opplevelse å endelig se noe jeg bare har sett på bilder/filmer.. Vi kunne til og med bade der, så vi gjorde jo selvfølgelig det, men det var overaskende kaldt og forblåst jo nærmere man kom waterfallen. Men det var verdt det, for nå kan jeg si jeg har badet i en! ;)
Padleturen tilbake var SLITSOM, jeg følte meg som vanlig syk og redusert, det var motvind og det begynte å regne. Men med våre solide muskler, gikk det sakte, men sikkert fremover.

Neste dag hadde de andre i "gruppen" vår leid seg den eneste ledige bilen i Kauai, men uten plass til verken Anne, Markus eller meg. En skuffet Markus bestemte seg da for å lese til midterm, mens Anne og jeg bestemte oss for å prøve Kauai's bussforbindelser. Bussene gikk 1 gang i timen, så det var ikke akkuratt verdens beste kollektivsystem. Vi følte oss eventyrlystne, og dro med den bussen som kunne ta oss lengst vekk fra Kapaa. Etter å ha sittet på bussen i det som føltes ut som år og dag, var vi kommet til nest siste stopp.. Jeg hadde fortalt buss-sjåføren at vi bare var på sightseeing, så ved nest siste stopp sa han at vi burde enten sitte på tilbake eller gå av der, for de neste stoppene var bare bolighus. Vi gikk av ved stoppet han sa, men der var det ikke en eneste butikk, café eller noe. Det eneste de hadde var et lite nabolag-service senter. Så da måtte vi vente på bussen som kunne ta oss tilbake. Jeg spurte så buss-sjåføren om det var noen "town" vi kunne besøke på denne bussruten, og da fikk vi til svar at vi kunne stoppe ved Hanapepe. Hanapepe skulle visst være et Westerninspirert sted, og det var jo forsåvidt det. Hanapepe bestod av en eneste gate med dusinvis av kunstbutikker og to spisesteder. Men på vår vandring gjennom gaten (noe som tok 10 minutter) lærte vi at Hanapepe er stedet der Disney-filen "Lilo and Stitch" tar sted, så det var vel dagens viktigste tilegnede kunnskap.
På veien hjem til Kapaa, stoppet vi innom flyplassen og fikk endelig leid oss en bil til en dyr penge! Yaaay, roooadtrip!




Siste dag i Kauai cruiset vi opp og ned kysten av Kauai. Strendene vi kjørte forbi, og stoppet ved, hadde turkist vann og herlig myk sand. Vi tok oss tid til litt strandliv på en av de, og da så vi digre skillpadder svømmende i vannet. Badet gjorde vi også, selvom bølgene var digre, og jeg var litt smånervøs etter at jeg hadde lest i guideboken at en berømt surfer hadde blitt angrepet av en hai rett i nærheten noen år tidligere. Men jeg lever jo enda, så traff ikke på noen hai. Surferen lever forresten også enda, hun var 13 da haiangrepet skjedde, og nå surfer hun videre med en arm. Vi cruiset også forbi masse natur med bilen vår, og Kauai viste seg på sitt grønneste med sin regnskogsvegitasjon. Reisetipset from all of us to all of you: Bil er tingen å ha på Kauai! Neste stopp på reisen var magiske Maui..



1 kommentar:

  1. Flotte reise- og opplevelseskildringer. Dette er så morsomt å lese!! Synes du var utrolig tøff som orket alt dette i din sterkt reduserte tilstand!

    SvarSlett